In Nederland hebben we verschillende luchthavens. Hieronder vindt u praktische informatie over de luchthavens van nationale betekenis.
Verschillende soorten luchthavens
We maken onderscheid tussen de verschillende soorten luchthavens. Zo zijn er militaire en civiele (burger-) luchthavens. Bij civiele luchthavens maken we onderscheid tussen luchthavens van nationale betekenis (zoals Schiphol) en regionale luchthavens van nationale betekenis (bijvoorbeeld Rotterdam The Hague Airport) en luchthavens van regionale betekenis (zoals vliegveld Hilversum).
Civiel | Militair | ||
---|---|---|---|
Nationale betekenis | Regionale luchthavens van nationale betekenis | Overige luchthavens van regionale betekenis | |
Amsterdam Airport Schiphol | Rotterdam The Hague Airport | Vliegveld Hilversum | Luchthaven Eindhoven* |
Maastricht Aachen Airport | Breda International Airport | Vliegbasis Gilze-Rijen | |
Groningen Airport Eelde | Teuge International Airport | Vliegbasis Leeuwarden | |
Lelystad Airport | Ameland Airport Ballum | Vliegbasis Volkel | |
Kempen Airport | Vliegbasis Woensdrecht | ||
Vliegveld Midden-Zeeland | Vliegbasis Deelen | ||
etc. | Martiem Vliegkamp De Kooy* | ||
Vliegbasis De Peel** |
* Luchthaven Eindhoven en Maritiem Vliegkamp De Kooy zijn militaire luchthavens met civiel medegebruik.
** Defensie wil de voormalige Vliegbasis De Peel weer gaan gebruiken. In overleg met de omgeving bereidt Defensie daarom het luchthavenbesluit De Peel voor.
Buitenlandse luchthavens net over de grens
Enkele luchthavens die net over de grens liggen, hebben ook invloed op het grondgebied van Nederland. Het geluid van het vliegverkeer vanaf dergelijke luchthavens is hoorbaar in Nederland en in twee gevallen zijn er beperkingen voor ruimtelijke ontwikkelingen. Dit geldt voor de luchthaven Weeze en de NAVO vliegbasis Geilenkirchen.
Ontwikkelingen van de luchthavens: de luchtvaartnota
De voorgenomen ontwikkelingen van de luchthavens en de luchtvaart zijn onder meer aangegeven in de luchtvaartnota. De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW (Ministerie van Infrastructuur en Waterstraat
)) heeft de definitieve versie van de Luchtvaartnota 2020-2050 op 20 november 2020 aan de Tweede Kamer aangeboden.
De regels over geluid van vliegtuigen zijn opgenomen in onder meer besluiten op grond van de Wet luchtvaart, zie pagina Wetten en regels.